Etelä-Karjalan Osuuskauppa haluaa olla mukana edistämässä kotimaisten ja etenkin eteläkarjalaisten tuotteiden menekkiä. Eekoon tarkoituksena on kasvattaa paikallisten lähituotteiden tarjontaa ja tunnettuutta asiakkaillemme.
Kaikissa marketeissamme on otettu kesäkuussa käyttöön ”Elämänmakuista Etelä-Karjalasta” -hyllypäädyt ja hyllynreunamerkit. Näiden hyllyjen päädyissä on koottuna vaihtelevasti erilaisia paikallisia tuotteita, jotka ovat tuotettu tai jalostettu Etelä-Karjalassa. Myymälän merkinnät helpottavat asiakkaita valitsemaan omasta kaupasta paikalliset, lähituotetut maut ostoskoriinsa.
– Myymälöiden pääkäytävien varrella sijaitsevien ”Elämänmakuista Etelä-Karjalasta” -logolla varustettujen hyllypäätyjen tarkoituksena on saada näkyvyyttä paikallisille tuotteille ja tehdä niitä tutummiksi asiakasomistajillemme. Paikallisten tuotteiden määrää lisätään kaikissa myymälöissämme, kertoo Eekoon markettuen päällikkö Pirjo Immonen. Myymälöiden tuotevalikoimat saattavat vaihdella kaupungin tai alueen mukaan ja yksittäisen paikallisen tavarantoimittajan tuote voi olla myynnissä yhdessä, useammassa tai kaikissa Eekoon myymälöissä. Esimerkiksi hunaja saattaa olla eri toimittajalta S-market Ruokolahden valikoimissa, kuin S-market Savitaipaleella, Pirjo jatkaa.
Eekoon tuotevalikoimissa on tällä hetkellä tuhansia paikallisia tuotetta. Toimittajakumppaneita on noin 150 paikallista elintarvikealan yritystä ja määrä kasvaa vuosittain. Paikallisuus näkyy mm. leipomotuotteissa. Vuodenajat ja sesongit vaikuttavat tuotteiden määrään ja kesän satokauden vahvuutena ovat paikalliset juurekset ja vihannekset. Eekoon myymälöiden ruokatuotevalikoimien kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia ja paikallisten tuotteiden myynti Eekoossa on vuositasolla noin 10 miljoonaa euroa.
Lisätietoja: Etelä-Karjalan Osuuskauppa, vähittäiskaupan toimialajohtaja Petteri Väyrynen, puh. 010 7620 011, petteri.vayrynen@sok.fi