S-ryhmän tammi–kesäkuun veroton vähittäismyynti kasvoi 1,7 prosenttia ja oli 5 336 miljoonaa euroa. Vapautuneet aukioloajat ja lasketut hinnat ovat nostaneet markettien asiakasmääriä ja koko S-ryhmän myyntiä.
– Olemme tyytyväisiä aukioloaikojen vapautumiseen. Asiakkaamme ovat ottaneet hyvin vastaan mahdollisuuden käydä ostoksilla joustavammin. Myynti kasvoi sekä isoissa että pienissä myymälöissämme, joiden asiakasmäärät nousivat yhteensä kahdeksan prosenttia, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa kasvoi 4,2 prosenttia ja oli 3 315 miljoonaa euroa. Myynnin kasvu oli selvästi alan muita toimijoita nopeampaa.
Muiden liiketoimintojen myynnit kehittyivät yleiseen taloudelliseen tilanteeseen nähden hyvin. Vapautuneet aukioloajat laskivat hieman ABC-asemien yhteydessä olevien markettien myyntiä.
S-ryhmän tammi–kesäkuun 2016 tulos julkaistaan maanantaina 8.8.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–6/2016
Liiketoiminta-alue
|
Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä)
|
Muutos tilanteeseen 1–6/2015 (%)
|
Marketkauppa
|
3 764
|
+3,8
|
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
|
735
|
-6,6
|
Matkailu- ja ravitsemiskauppa
|
376
|
-1,5
|
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
|
136
|
-1,1
|
Rautakauppa
|
93
|
-3,2
|
Muut
|
232
|
+5,5
|
S-ryhmä yhteensä
|
5 336
|
+1,7
|