Eekoo lahjoittaa tänä vuonna joulumuistamisiin varatut rahat asiakasomistajien toiveiden mukaisesti. Edellisinä vuosina Eekoon joululahjoituksen ovat saaneet Hope ry Etelä-Karjalan paikallista toimintaa tukemaan, sekä Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry:n paikallisyhdistykset eteläkarjalaisten lapsiperheiden auttamiseen.

Voit vaikuttaa, mihin joulutervehdyksiin varatut rahat lahjoitetaan, antamalla ehdotuksesi!
Jätä ehdotuksesi tai ideasi lahjoituskohteesta 19.11.2023 mennessä, kyselyyn pääset tästä: https://www.lyyti.fi/questions/7d371fcff6
Valitsemme lahjoituskohteen kyselyn päätyttyä.

Eekoon hallitus on tänään tiistaina 17.10.2023 hyväksynyt toimitusjohtajan esityksen, jonka mukaan jokainen Eekoon työntekijä (pois lukien johtoryhmän jäsenet) saa ylimääräisen 400 euron suuruisen tulospalkkion lokakuun palkanmaksun yhteydessä.

Palkkio suhteutetaan jokaisen eekoolaisen työsopimuksen tunteihin niin, että kokoaikaisen palkkio on maksimissaan 400 euroa.

Henkilökunta-alennus tuplana käyttötavaratuotteista koko marraskuun ajan

Ylimääräisen tulospalkkion lisäksi Eekoon henkilökunta saa tupla-alennuksen käyttötavaratuotteista Eekoon Prismoissa, Sokoksella ja Emotionissa koko marraskuun ajan.

Eekoolaisten joululahja

Tänä vuonna Eekoon henkilöstö saa joululahjaksi laadukkaat vedenpitävät Salomonin vaelluskengät.

Eekoolaisten muut edut

Eekoo huomioi työntekijöitään monin eri tavoin nyt annettavan ylimääräisen tulospalkkion lisäksi. Eekoon henkilöstö saa 3–25 prosenttia henkilökunta-alennusta kaikista S-ryhmän toimipaikoista. Myös kaikki Eekoon työntekijät kuuluvat kannuste- ja tulospalkkauksen piiriin.

 

Kiitämme henkilökuntaamme loistavasta työstä!

 

Lisätietoja: Etelä-Karjalan Osuuskauppa, toimitusjohtaja Juha Riikola, puh. 010 7620 010, juha.riikola@sok.fi

Eekoon Prismoissa vietetään lähituottajapäiviä

 

Etelä-Karjalan Osuuskauppa on ottanut aiempaa vahvemman roolin kotimaisten ja etenkin paikallisten tuotteiden menekin edistäjänä. Syyskuun viimeisenä viikonloppuna Eekoon Prismoissa järjestetään lähituottajapäivät, joissa paikalliset toimijat pääsevät esittelemään toimintaansa ja tuotteitaan.

Lähituottajapäivillä on tavattavissa seuraavat paikalliset toimijat:

Tervetuloa!

S-ryhmä on tänäkin vuonna yksi Roosa nauha -keräyksen päämyyntikumppaneista. Roosa nauha on suurin ja tunnetuin syöpäkeräys Suomessa. Kampanjan avulla kerätään varoja suomalaiseen syöpätutkimukseen ja maksuttomaan neuvontaan.

Roosa nauha -keräyksessä ovat mukana Etelä-Karjalan Osuuskaupan Prismat, S-marketit, Salet ja ABC:t, lisäksi tuotteita myydään myös Sokoksessa ja Emotionissa. Nauhojen tuotto tilitetään kokonaisuudessaan keräystä järjestävälle Syöpäsäätiölle. Roosa nauhan myyntihinta on 5 euroa. Myynnissä on lisäksi rajoitettu erä Roosa nauha -rannekkeita, joiden myyntihinta on 9 euroa.

Vuoden 2023 Roosa nauhan ovat suunnitelleet Apulanta-yhtyeen Toni ja Sipe. He kertovat suunnittelemastaan nauhasta näin: – Meidän liekkimme roihuaa rakkaudesta elämään. Rakkaus on taistelua hyvän puolesta. Suunnittelemamme farkkunauha edustaa rintamaa, jota puolustamme. Se on kapina, jossa voittaja on elämä. Tämä Roosa nauha voi olla viimeinen niitti, jolla syöpä nujerretaan. Se on airut syöpätutkimuksen takana. Kannetaan Roosa nauhaa yhtenä rintamana rakkaudesta elämään.

Lahjoita syöpätutkimukseen ja liity rakkauden rintamaan

Sipe ja Toni

Etelä-Karjalan Osuuskaupan ABC-liikennekaupat haluavat nostaa ruoan arvostusta ja kertoa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä erityisesti nyt hävikkiviikolla.

 

Kuinka vähentää ruokahävikkiä ABC:llä?

 

Kuka tahansa voi osallistua Hävikkiviikkoon, ja pienetkin teot ruokahävikin vähentämiseksi ovat tärkeitä. Tule sinäkin mukaan – vähennetään yhdessä ruokahävikkiä!

Valtakunnallista Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna 11.–17. syyskuuta.
Etelä-Karjalan Osuuskaupassa Hävikkiviikko on 52 kertaa vuodessa: roskiin päätyvän ruoan määrän minimoiminen on keskeinen osa eekoolaisten arkityötä, joka päivä ja joka viikko.

Eekoon marketkaupan henkilökunnan työ on jatkuvaa tasapainoilua tuotteiden saatavuuden varmistamisen ja hävikin välttämisen välillä. Parhaan asiakaskokemuksen kannalta on tärkeää, että valikoimiin kuuluvat tuotteet ovat ostettavissa koko kaupan aukioloajan. Toisaalta on myös pidettävä huolta, etteivät tuotteet pääse vanhenemaan käsiin.

– Hävikin minimointi on paitsi taloudellisesti järkevää, myös tärkeä ympäristökysymys. Se on konkreettinen tapa tehdä oikeasti vastuullisia tekoja yhdessä asiakasomistajiemme kanssa, kuvailee kenttäpäällikkö Hanna Europaeus-Laari.

Hävikin vähentämisessä tärkeintä on asiakkaiden tarpeisiin osuvasti vastaavat valikoimat sekä vilkas myynti.

– Mitä paremmin kauppa käy, sen nopeampi on tuotteiden kierto ja sitä vähemmän syntyy hävikkiä, kiteyttää Lappeenrannan Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Merja Haiminen.

Oikeat tilausmäärät tärkeintä

Merkittävin työ hävikin hallinnassa tapahtuu jo ennen kuin tuotteet laitetaan kaupan hyllyille. Pyrkimyksenä on, että tilausmäärät vastaavat tuotteiden kysyntää, jokaisessa myymälässä ja jokaisena päivänä. Suurin osa tuotteista on mukana S-ryhmän ennustepohjaisessa tilausjärjestelmässä, joka hyödyntää aiempien vuosien myyntidataa ja raportteja, huomioiden myös tapahtumat, sesongit ja sääennusteet.

– Järjestelmien varaan tilauksia ei kuitenkaan voi jättää, vaan tavarapelin toimivuus on hyvin pitkälle ammattitaitoisten myyjiemme näpeissä. Seuraamme jatkuvasti järjestelmän tilausmääriä ja teemme päivittäin korjausliikkeitä, lisäten yhtä tuotetta ja vähentäen toista. Lisäksi hedelmät ja vihannekset tilataan edelleen käsityönä, samoin Ruokatorin tuotteet, Merja Haiminen selvittää.

56 592 kiloa hedelmiä ja vihanneksia pois biojätteestä

Kaupan henkilökunnan rooli on keskeinen myös kuormien tarkistamisessa, tuotteiden hyllyttämisessä sekä päiväysten vahtimisessa. Kun viimeinen käyttöpäivä tai parasta ennen -päivä alkaa olla käsillä, tuote saa punaisen –30 % -lapun kylkeensä. Illalla kello 18 alennus tuplaantuu 60 prosenttiin.

– Punalaputetut tuotteet käyvät kaupaksi todella hyvin, Hanna Europaeus-Laari kuvailee.

Hiukkasen kolhiintuneista ja parhaat päivänsä nähneistä, mutta edelleen täysin käyttökelpoisista hedelmistä ja vihanneksista myyjät kokoavat asiakkaille valmiiksi sekalaisia Hevikki-laatikoita ja -pusseja.

– Viime keväänä pudotimme Hevikki-pakkausten kilohintaa liki kolmanneksella, 65 senttiin. Eekoon kaikkien ruokakauppojen hedelmien ja vihannesten Hävikistä hyvikiksi -myynti oli tämän vuoden tammi-elokuussa peräti 56 592 kiloa, mikä oli suoraan pois biojätteestä.

Eekoon hävikkitalkoisiin kuuluvat myös lahjoitukset hyväntekeväisyyteen.

– Kaikilla myymälöillämme on ruoka-avun toteuttamisessa paikallinen yhteistyökumppani, joka noutaa myymättä jääneitä tuotteita lahjoitettavaksi eteenpäin vähävaraisille perheille.

Ravintoissakin hävikkiä vähennetään systemaattisesti

Eekoon ravintoloissakin hävikin jatkuva vähentäminen on systemaattista työtä, jota kehitetään koko ajan.

– Kokeillamme on hyvä näppituntuma siitä, kuinka paljon ruokaa kuluu esimerkiksi 50 tai 200 asiakkaan aamiaisella. Aamupuuroa keitetään kulutusta vastaavasti, pekonia paistetaan pienissä erissä, jotta sitä ei jää syömättä ja vaihdamme tarjoiluastioita pienemmiksi, jos väkeä on aamiaisella vähemmän, kuvailee aamiaisvastaava Satu Nuppola Original Sokos Hotel Lappeesta.

Ruokamäärä punnitaan aina ennen esille laittoa sekä pöydän korjaamisen jälkeen.

– Nopeasti kuivuvat ja herkästi pilaantuvat tuotteet päätyvät aamiaisen purkamisessa hävikkiin, mutta kaikki muu pakataan ja käytetään myöhemmin.

Aamiaishävikistä, kuten yleensäkin noutopöytätarjoilusta, ylivoimaisesti suurin osa syntyy asiakkaiden lautasille jättämästä ruoasta.

– Green Key -hotellina yritämme jatkuvasti herätellä asiakkaitamme ajattelemaan asiaa. Kannustamme ottamaan ruokaa lautasella kerralla vähemmän ja hakemaan lisää, mikäli vatsa vetää.

Satu Nuppola, Original Sokos Hotel Lappee

Ruokaa kannattaa ottaa lautaselle vain sen verran kuin varmasti jaksaa syödä, Satu Nuppola opastaa.

7 566 ResQ annosta

Ravintoloiden ruokahävikkiä vähentää myös syömättä jääneen ruoan myyminen ResQ Club -mobiilisovelluksen kautta. Viimeisten 12 kuukauden aikana Eekoon ravintoloista on myyty ResQ:ssa 7 566 ruoka-annosta, jotka olisivat muutoin päätyneet biojätteeseen. Annosluku säästi hiilidioksidipäästöjä 18 915 kg.

Hävikkiuhan alla olevaa ResQ-ruokaa tarjoavat edullisella hinnalla Eekoossa Aino Kahvila & Ravintola, Angus, Cafe Mylly, Coffee House IsoKristiina, Lappee Meetings & Events, Pizza & Buffa, Presso, Sokos Hotel Lappee sekä ABC liikennemyymälöiden ravintolat.

Suurin osa hävikistä syntyy kotitalouksissa

Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa, joissa heitetään ruokaa roskiin henkilöä kohden 20–25 kiloa vuodessa.

Ruokahävikin jakautuminen elintarvikeketjussa:
·       Kotitaloudet 33 %
·       Elintarviketeollisuus 23 %
·       Ravintolat 17 %
·       Kauppa 16 %
·       Alkutuotanto 11 %

(Lähde: Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 49/2021, Elintarvikejätteen ja ruokahävikin seurantajärjestelmän rakentaminen ja ruokahävikkitiekartta)

Huomenna lauantaina 9.9. vietetään kansainvälistä FASD-päivää, joka muistuttaa, että alkoholi ja raskaus eivät sovi yhteen.

Etelä-Karjalan Osuuskauppa on tänäkin syksynä mukana kansainvälisessä FASD-päivässä, joka muistuttaa, että raskaudenaikaiselle alkoholinkäytölle ei ole turvarajaa. Osana kampanjaa kaikissa S-ryhmän ruokakaupoissa aloitetaan alkoholin myynti tänään, lauantaina 9.9. yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin, kello 9.09.

Lue lisää: www.kehitysvammaliitto.fi/fasd

FASD-päivän julkaisu 9.9.

Kotimaista kukkakaalia on juuri nyt tarjolla runsaasti samaan aikaan ja ilman nopeita toimenpiteitä monikäyttöinen kotimainen kasvis uhkaa jäädä osin pelloille. S-ryhmässä reagoidaan tilanteeseen laskemalla kukkakaalin hintaa. Prismoissa ja S-marketeissa kukkakaalia saa nyt alle euron kilohintaan.

Olemme myös aiempina vuosina olleet aktiivisesti mukana kukkakaalitalkoissa ja myös muita kotimaisia kasviksia koskevissa tukitoimissa silloin, kun äkillistä ylitarjontaa on. Hyvän kotimaisen tuotteen jääminen pelloille ei ole kenenkään etu, vaan haluamme ehdottomasti omalta osaltamme herättää suomalaiset suosimaan satokauden herkkutuotetta. Kukkakaalihan on mainio monikäyttöinen kasvis, johon löytyy runsaasti reseptiikkaa”, kertoo myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän marketkaupasta.

Hinnan alentamisen lisäksi asiakkaita kannustetaan kukkakaalitalkoisiin ja inspiroidaan reseptiikalla myös monikanavaisesti muun muassa Yhteishyvän, Prisman ja S-marketin digikanavissa. Lisäksi myymälöillä on mahdollisuus ohjata asiakkaita tutustumaan digireseptiikkaan.

Meillä on aiemmista vastaavista tilanteista kokemuksena se, että kaupan toimenpiteillä on merkitystä ja pystymme inspiroinnilla ja hyvällä hintatasolla aktivoimaan suomalaisia. Jos toimimme yhdessä, saamme varmasti tälläkin kertaa kotimaisen sadon hyödynnettyä!

S-ryhmän myymälöissä on tänä vuonna muutoinkin kiinnitetty kasvisten houkuttelevuuteen erityistä huomiota, koska viime syksynä huomattiin suomalaisten vähentäneen kasvisten suhteellista osuutta ostoskoreissa. Vuoden alussa kokeiltu konsepti, jossa alle euron kappale- tai kilohinnaltaan maksavia hedelmiä ja vihanneksia nostetaan erityisesti esiin, on ollut suosittu ja jäänyt pysyväksi toimintamalliksi. Elokuussa myymälöissä on myös erityisiä kotimaisen satokauden tuotteita huomioivia esillepanoja. Kukkakaalikin on juuri nyt parhaimmillaan.

Monipuolisia vinkkejä kukkakaalin käyttöön löydät Yhteishyvän sivuilta: Kukkakaali – reseptit salaateista sosekeittoon.

 

Etelä-Karjalan Osuuskaupassa aurinkopaneeleja on jo 8 000 kpl ja ne tuottavat noin viidenneksen toimipaikkojen sähkön tarpeesta. 

Etelä-Karjalan Osuuskaupan toiminnan tarkoitus on tuottaa kilpailukykyisiä palveluja ja etuja asiakasomistajille vastuullisesti, sekä tarjota ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta osuuskaupasta. Toiminnan tarkoitus konkretisoitui jälleen viime vuonna, kun Eekoo tiedotti S-market Kourulan investointi-suunnitelmasta. Rakennustyöt ja myymälän kalustaminen ovat nyt valmiina ja käynnissä on tuotteiden hyllytys. Huomenna torstaina kesäkuun 8. päivänä pääsemme juhlistamaan uuden nykyaikaisen S-market Kourulan avausta.

Uuden aikakauden S-market

S-market Kourula on ilmeeltään raikas ja moderni. Myymälässä on laajasti asiakkaidemme toivomia palveluita, kuten pikakassat, kahviautomaatti, valikoimallaan houkutteleva juomaosasto, Veikkaus ja laajat aukiolot.

Uusi S-market on rakennettu energiatehokkaaksi ja sitä kautta mahdollisimman ympäristöystävälliseksi. Päästötöntä, hiilidioksidia kylmäaineena käyttävien ovellisten kylmäkalusteiden tuottamaa lauhdelämpöä hyödynnetään lämmityksessä, ja talvella lisälämmönlähteenä käytetään kaukolämpöä. Energiansäästöä tuovat led-valoilla toteutettava valaistus ja myymälän katolle tullaan asentamaan aurinkopaneelit.

Lähialueen parhaat palvelut

S-market Kourula on kompakti, kokonaisalaltaan reilun tuhannen neliön kokoinen S-market, joka tarjoaa alueen asiakkaiden tarpeisiin mahdollisimman hyvin vastaavan, laadukkaan ja hinnoiltaan kilpailukykyisen ruokakaupan. Market toimii samalla myös Helsingintien ohikulkijoille helppona ja nopeana ostopaikkana.

S-market Kourulan marketpäällikkönä toimii Heidi Kivioja.
Kaikki alkaa olla valmista ja odotamme tiimin kanssa avauspäivää, jolloin pääsemme palvelemaan asiakkaitamme hymysuin, Kivioja iloitsee.

S-market Kourulassa on hyvä valikoima tuotteita arkeen sekä juhlaan. Uudessa marketissa haluamme varmistaa asiakkaiden arjen sujuvuuden ja luoda elämänmakuisia kohtaamisia erinomaisella asiakaskokemuksella, kuvailee Eekoon vähittäiskaupan toimialajohtaja Petteri Väyrynen.

Aukioloajat ovat laajat ja kauppa on avoinna joka päivä klo 23.00 asti. Maanantaista perjantaihin myymälä avataan klo 6.30, lauantaisin klo 7.00 ja sunnuntaisin klo 9.00. Myymälä työllistää yhteensä 10 asiakaspalvelun ammattilaista.

S-marketin avausta ja mm. tulevaa kesää pääset seuraamaan kaupan omilla somekanavilla, Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa.

S-market Kourulan henkilökunta

Paikallista työllistämistä ja vastuullista rakentamista

Investoinnin arvo on yhteensä noin neljä miljoona euroa. Hankkeen pääurakoitsijana toimi Rakennusliike Evälahti Oy ja hankkeen työllisyysvaikutus oli yli 68 henkilötyövuotta.

Eekoon arvoihin kuuluu mm. toiminnan jatkuva uudistaminen ja olemme olemassa asiakasta varten. Kourulan alueella on runsaasti asiakasomistajia, jotka ovat toivoneet S-marketia alueelle ja tähän tarpeeseen vastataan avaamalla heille lähikauppa, Eekoon toimitusjohtaja Juha Riikola kertoo.

Kiitän Lappeenrannan kaupunkia hyvästä yhteistyöstä suunnitteluvaiheesta alkaen. Alueen oman lähikaupan avaaminen lisää asumisalueen vetovoimaa ja tällä tavalla kannamme myös vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä, Riikola jatkaa.

Avajaisissa on tarjolla 500 ensimmäiselle yllätysämpäri, ilmapalloja, mehua, grillimakkaraa ja lapset pääsevät pyörittämään onnenpyörää. S-market Kourula sijaitsee osoitteessa Karankokatu 1, Lappeenranta.

 

Lämpimästi tervetuloa avaamaan S-market Kourula torstaina 8.6.2023 kello 10!

 

Lisätietoja:
Etelä-Karjalan Osuuskauppa, Juha Riikola, toimitusjohtaja, puh. 010 7620 010, juha.riikola@sok.fi