Asiakasmäärien kasvu nosti S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuutta


22.03.2016

Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisteri kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuuden kohonneen 45,9 prosenttiin. Osuudessa on kasvua edelliseen vuoteen 0,2 prosenttiyksikköä.

– Olemme kehittäneet palveluitamme kuuntelemalla herkällä korvalla kuluttajien toiveita. Ruoan hinnan halpuuttaminen omaa toimintaamme tehostamalla ja omista katteista tinkimällä selittää varmasti osaltaan hyvää kehitystä. Asiakaskäyntien määrä kasvoi viime vuonna yli 8 miljoonalla ja myös mitattu asiakastyytyväisyys on parantunut, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu SOK Vähittäiskaupan ketjuohjauksesta toteaa.

Parhaiten myynti kasvoi vuonna 2015 Prismoissa.

– Uskomme, että hypermarketit ovat tulevaisuuden kauppoja. Siksi olemme kehittäneet vahvasti erityisesti käyttötavarakaupan valikoimia ja tuoneet Prismoihin uusia ja kiinnostavia tuotteita. Aika on tämän päivän ihmisille arvokas resurssi. Haluamme tarjota kaiken kotiin ja mökille saman katon alta.

S-ryhmä ei unohda myöskään pienten myymälöiden kehittämistä.

Isojen ja pienten kauppojen menestys ei sulje toisiaan pois: molempia tarvitaan. Pienmyymälöidemme myynti pysyi edellisen vuoden tasolla. Oma lähikauppa jos joku on tärkeä palvelu myös kasvukeskusten ulkopuolella asuville asiakkaillemme. Haluamme olla myös pienmyymälöiden joukossa hinta- ja valikoimajohtajia. Kannamme vastuuta siitä, että kauppapalvelut säilyvät myös pienillä paikkakunnilla. S-ryhmän ruokakauppa löytyykin jo 286 Manner-Suomen 297 kunnasta.

S-ryhmällä on tällä hetkellä noin tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle. 

Alarodun mukaan kasvanut markkinaosuus velvoittaa S-ryhmän ruokakauppoja kehittämään palveluitaan myös jatkossa asiakkaiden ehdoilla.

– On hienoa, että eduskunta aloitti norminpurkutalkoot reippaasti aukioloaikojen vapauttamisen osalta. Tartuimme muutoksen mahdollistamaan joustoon ripeästi ja se näkyy alkuvuoden osalta erittäin positiivisena asiakasmäärien kehityksenä. Tässäkin asiassa menemme eteenpäin asiakasta kuunnellen: esimerkiksi tulevina pääsiäisen pyhinä kauppamme ovat pääosin auki, Alarotu summaa.
 

Kuva: Lauri Mannermaa