Asiakasuskollisuutta jo lähes 40 vuotta


Laadukas palvelu ja hyvät kokemukset Nissan-merkistä ovat mahdollistaneet pitkän asiakassuhteen

26.11.2020

Martti Liukkonen osti ensimmäisen autonsa Autotalo Ripatilta Lappeenrannasta syyskuun 1. päivänä vuonna 1982. Auton merkki oli Datsun, mikä oli tuohon aikaan nykyisen Nissan-brändin nimi. Tarkempi mallimerkintä oli Datsun 120A, supersuosion saaneen Datsun 100A-mallin tilavampi versio.

Silloin 80-luvulla kaikki autokauppaan liittyvät toiminnot suoritettiin autoliikkeessä samalla käyntikerralla. Ensin valittiin auto, koeajettiin se ja tiukan tinkimisen jälkeen tehtiin kaupat. Auto maksettiin paikan päällä käteisellä ja kotiin päästiin saman tien uudella autolla. Vuosien kuluessa autonostoprosessi on Liukkosen mukaan muuttunut melkoisesti. Nyt suurin osa asioista hoidetaan sähköisesti.

Autokauppaa puhelimitse ja faksilla

Muistuupa mieleen erikoisempiakin tapoja tehdä autokauppoja. Liukkonen on luonut työuransa sähköisen viestinnän parissa ja hän on ollut alan eturintamassa sähköisen ja digitaalisen kehityksen alkuajoista lähtien. Aikana, kun kännyköitä ei vielä ollut, yhteydenotto liikkuvaan henkilöön saatiin hakulaitteen avulla.

Liukkonen kertoi erään kerran saaneensa hakulaitteeseensa tutun puhelinnumeron ja siihen soitettuaan todennut ostaneensa uuden auton. Tarjous vain oli sellainen, mistä ei tohtinut kieltäytyä.

Eräs autokauppa jäi erityisesti mieleen. Liukkosen oli Oulussa työkeikalla, kaiken kiireen keskellä hierottiin samalla autokauppaa puhelimessa ja kauppaan liittyviä papereita läheteltiin edes takaisin sen aikaisella tehoviestintävälineellä, telefaxilla.

Aikaisemmin sähköisen sekä myöhemmin digitaalisen viestinnän parissa työskenteleminen piti Liukkosen kiireisenä ja koska hänen toimialueenaan oli koko Suomi, perinteisille autoliikkeessä autoihin tutustumisille ei ollut aikaa, joten Autotalo Ripatin tarjoama kokonaisvaltainen palvelu tuntui helpolta ja vaivattomalta.

Autotalo Ripatin luottomyyjän kanssa oli sovittu, että hän ilmoittaa, milloin olisi paras aika vaihtaa auto, milloin saisi parhaat edut uuteen ja milloin olisi paras kysyntä vanhalle autolle. Koska asiakkaan ja automyyjän luottamus oli muodostunut vuosien kuluessa molemminpuoliseksi, oli Liukkosen mukaan luontevaa asioida etänä, vaikka se tuolloin oli varsin harvinaista.

Kun perheeseen päätettiin hankkia toinen auto, tuntui luonnolliselta, että myös Irma-rouvan autot hankittaisiin Autotalo Ripatilta.

Todellista asiakasuskollisuutta

Liukkoset muuttivat 90-luvun puolivälissä pääkaupunkiseudulle, mutta asiakassuhde jatkui Autotalo Ripatilla. Välimatkasta huolimatta sama kaupanteon helppous ja palvelu säilyivät. Automyyjä piti Liukkosen ajan tasalla parhaista tarjouksista ja toimitti autot kotiovelle, joten autoasioiden hoitaminen oli välimatkasta huolimatta helppoa, jopa helpompaa kuin mitä se olisi ollut pääkaupunkiseudun autoliikkeissä. Liukkosesta oli luonnollista tukeutua edelleen Autotalo Ripatin palveluihin.

Martti Liukkosen 1982 alkanut Nissan-autoilijan ura on jatkunut Autotalo Ripatin asiakkaana jo lähes 40 vuotta. Suurin syy asiakassuhteen säilymiselle Liukkonen katsoo olevan laadukkaassa palvelussa.

Merkkivalintaan on vaikuttanut Nissan-autojen luotettavuus ja merkin innovatiivinen kehitystyö. Yhteistyö Autotalo Ripatin kanssa on ollut kaikin puolin hyvää. Mikäli autoon on tullut teknisiä ongelmia, ne on hoidettu viivyttelemättä kuntoon ja huoltojen ajaksi sijaisauto on saatu käyttöön poikkeuksetta.

Autotalo Ripatin myyjä neuvoo asiakkaalle auton ominaisuuksia

Automyyjä Esa Kaplas käy läpi perheen uuden Nissanin toimintoja Martti Liukkosen kanssa.

Martti Liukkosen laskujen mukaan Autotalo Ripatilta on ostettu perheeseen parikymmentä Nissania, jotka ensimmäistä Datsun 120A -mallia lukuun ottamatta ovat olleet uusia autoja. Kun luottomyyjä Esa Kaplas Autotalo Ripatilta jälleen tänä syksynä soitti ja kertoi juuri nyt olevan oikea hetki vaihtaa perheen ykkösauto, Etelä-Karjalaan äskettäin paluumuuttanut Liukkosen perhe päätti tulla paikan päälle kuuntelemaan tarjousta.

Niinhän siinä sitten kävi, että ykkösauto päätettiin päivittää uudeksi ja samalla vaihtui Irma-rouvan käytössä ollut perheen kakkos­autokin.