Hassataanko Bonus-rahat Venäjälle?


14.02.2013

S-ryhmä on suomalaisten asiakkaidensa omistama, osuustoiminnallinen yritysryhmä, jonka toiminta-ajatuksena on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajilleen. Miten toiminta Pietarissa ja Baltiassa sopii tähän osuustoiminnan perusajatukseen?

– S-ryhmässä ei nähdä asiakasomistajien etua ja lähialueiden liiketoimintaa toistensa vastakohtina vaan päinvastoin: tärkein syy ulkomailla toimimiseen on se, että sitä kautta voimme pitää kiinni lupauksestamme tarjota asiakkaillemme kokonaisuutena edullisin ruokakori. Kun S-ryhmä laajentaa erityisesti päivittäistavarakaupan toimintaansa Suomen ulkopuolelle, se kasvattaa samalla ryhmän hankintamääriä, mikä näkyy puolestaan myymiemme tuotteiden hinnoissa, SOK:n liiketoimintojen johtaja Antti Sippola kertoo.

Hankintamäärien kasvattaminen on kaupalle tärkeää, sillä hankintamarkkinat ovat pääosin kansainvälisiä.

– Toiminta lähialueilla antaa S-ryhmälle myös erinomaisen mahdollisuuden oppia muista markkinoista. Kun kilpailemme lähialueilla kansainvälisten jättien ja paikallisten ketjujen kanssa, saamme paljon arvokasta kokemusta, jota voimme hyödyntää myös Suomessa, Sippola toteaa.

Investoinnit Suomeen

S-ryhmän ulkomaille suuntautuvat investoinnit muodostavat viisi prosenttia kaikista investoinneista eli 95 prosenttia suuntautuu yhä koti-Suomeen. S-ryhmässä uskotaan, että jo muutaman vuoden päästä ulkomaan investoinnit voidaan rahoittaa sikäläisen liiketoiminnan synnyttämällä kassavirralla.  

– Kun Pietarin ja Baltian alkuinvestoinnit on tehty, toiminta tuottaa Suomeen kotiutettavaa voittoa, joka koituu osuuskauppojen ja niiden asiakasomistajien hyödyksi. Viron Prismoissa tähän tilanteeseen on jo päästy, ja muissakin maissa toimintamme on edennyt hyvin, Sippola kertoo.

SOK omistaa Virossa, Latviassa ja Liettuassa yhteensä 16 Prismaa ja yhden hotellin. Venäjän Pietarissa SOK pyörittää 14 Prismaa ja kolmea hotellia.