02.01.2023
Suosittu Kerää ja skannaa -palvelu otetaan käyttöön Eekoon Prismoissa. Positiivista palautetta saanut palvelu tuodaan tammikuun 10. päivä Lappeenrannan Prismaan ja 17. päivä Imatran Prismaan. Palvelussa isompikin ostosreissu sujuu vaivattomammin ja nopeammin, kun ostokset pakataan suoraan kassiin tuotteen skannauksen jälkeen asiakkaan myymäläkierron aikana. Eli ei enää purkamista kassahihnalle ja uudestaan pakkaamista kassa-alueella.
Kun rekisteröidyt Lappeenrannan Prismassa Kerää & Skannaa palveluun tammikuun aikana, saat Fazer Sinisen suklaalevyn kaupan päälle. Sinulla on myös mahdollisuus osallistua 100€ arvoisen lahjakortin arvontaan 10.-20.1. aikana. Opastamme mielellämme palvelun käyttöönotossa. Tervetuloa sujuville ostoksille!
Mikä on Kerää ja skannaa -palvelu?
Kerää ja skannaa -palvelussa ostokset skannataan käsiskannerilla ja pakataan ostoskasseihin jo myymälää kiertäessä. Näin kassalla asiointi on sujuvampaa, kun ostoksia ei kassalla erikseen skannata ja pakata ostoskorista kassiin. Ostosten skannaaminen käsiskannerilla helpottaa erityisesti paljon kerralla ostavia asiakkaita.
Miksi palvelua tuodaan Prismoihin?
Haluamme tarjota asiakkaillemme erilaisia asiointitapoja: verkkokauppa, pikakassa, perinteinen linjakassa, Kerää ja skannaa muodostavat kokonaisuuden, josta jokainen voi löytää itselleen sopivan asiointitavan. Ostoskierroksen aikana käytettävät itseskannauspalvelut ovat todella suosittuja esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Näissä maissa paikoin jopa puolet asiakkaista skannaa ostokset jo niitä kerätessään. Asiakkaat ovat tätä meiltäkin jo pidempään toivoneet ja siksi haluamme nyt Suomessa edelläkävijänä tarjota asiakkaillemme tämän uudenlaisen kauppakokemuksen. Palvelua pilotoitiin kahden vuoden ajan ja positiivinen palaute kannustaa laajentamaan palvelua Prismoihin eri puolella Suomea.
Vastaavanlaista on kokeiltu Suomessa aiemminkin myös S-ryhmässä – mikä tässä on uutta?
Uskomme, että aika on nyt kypsä. Vastaavanlaiset palvelut ovat todella suosittuja esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Näissä maissa paikoin jopa puolet asiakkaista skannaa ostokset jo niitä kerätessään. Asiakkaat ovat tätä meiltäkin jo pidempään toivoneet. Viimeisen lähes kymmenen vuoden aikana pikakassat ovat vakiintuneet merkittäväksi peruspalveluksi kaupassa ja niillä tehdään jopa seitsemän miljoonaa asiakastapahtumaa kuukausittain. Kerää ja skannaa -palvelua pilotoitiin kahden vuoden ajan ja positiivinen palaute kannustaa laajentamaan palvelua Prismoihin eri puolella Suomea.
Missä myymälöissä palvelua voi käyttää?
Palvelu löytyy tällä hetkellä 31 Prismasta ja vuoden 2023 aikana palvelu otetaan käyttöön 27 Prismaan. Vuoden 2023 lopussa palvelu on käytössä suurimmassa osassa Prismassa eli 58 Prismassa 18 eri osuuskaupassa.
Onko palvelu käytössä kaikissa Prismoissa ja kaikkien osuuskauppojen alueilla?
Ei, mutta vuoden 2023 palvelu on käytössä valtaosassa Prismoja. Palvelu on otettu käyttöön 31 Prismassa. Vuoden 2023 aikana palvelu tulee käyttöön vielä 27 Prismaan.
Miksi palvelu on käytössä vain Prismoissa – pilotissa oli mukana myös S-marketeja?
Palvelu toimii parhaiten isoissa myymälöissä ja isoilla ostoskoreilla. Asiakkaille palvelusta on suurin hyöty silloin, kun ostoksia on enemmän. Etsimme muita keinoja kehittää pienempien myymälöiden asiakaskokemusta.
Miksi osa osuuskaupoista ei ota palvelua käyttöön?
Alueissa ja myymälöissä on eroja. päätös on aina alueosuuskauppakohtainen sen suhteen, millaisia palveluita kuhunkin myymälään halutaan tuoda ja mihin keskittyä.
Kuka voi käyttää Kerää ja skannaa -palvelua?
Palvelu on tarkoitettu S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla täysi-ikäinen. Palveluun rekisteröidytään S-Etukortilla.
Miksi palvelu on rajattu vain S-ryhmän asiakasomistajille?
Olemassaolomme tarkoitus on tuottaa ylivoimaista helppoutta ja hyötyä asiakasomistajillemme. On luontevaa, että tuomme uuden palvelun ensimmäisenä heille tarjolle. Mahdollista käyttäjäkunnan laajentamista tarkastellaan myöhemmin.
Miten palvelu otetaan käyttöön?
Palvelun saa käyttöönsä, kun näyttää myymälän sisäänkäynnin luona olevan kalusteen lukijalle S-Etukorttia. Ensimmäisellä kerralla hyväksytään käyttöehdot, seuraavilla pelkkä S-Etukortin vilautus vapauttaa käsiskannerin. Palvelu on suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille.
Miten omat ostokset skannataan?
Myymälöihin on sijoitettu sisäänkäynnin luokse käsiskannerit ja ohjeet palvelun käyttämiseen. Asiakas nappaa sisäänkäynniltä mukaansa käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ostoskassiin. Henkilökunta opastaa rekisteröitymisessä ja laitteen käytössä. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste.
Millaiseen kassiin voin pakata ostokseni myymälää skannerin kanssa kiertäessäni?
Mihin tahansa itsellesi sopivaan kassiin tai vaikkapa kylmälaukkuun. Voit tuoda mukanasi esimerkiksi kestokassin tai ostaa myymälässä sopivia kasseja tarpeen mukaan. Ostoskasseja sijoitetaan käsiskannereiden luokse sisäänkäynnille sekä mahdollisesti myös muualle myymälään. Ostettavan kassin viivakoodi skannataan käsiskannerilla aivan kuten muutkin ostokset.
Miten ostokset maksetaan?
Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä tulostetaan koontikuitti, jonka kanssa maksetaan normaalisti kassalla. Kassalla siis skannataan sutjakasti vain yksi viivakoodi, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Suosittelemme pikakassoja jo skannattujen ostosten maksamiseen. Pikakassoilla tulee kuitenkin huomioida samat asiat kuin muutenkin pikakassoilla: punalaputettujen tuotteiden tai ikärajallisten tuotteiden (kuten alkoholi) kohdalla asiakkaan tulee pyytää myyjä paikalle.
Ohjeissa suositellaan pikakassoja. Saanko maksaa skannatut ostokset myös tavalliselle kassalle?
Kyllä, ostokset voi maksaa mille tahansa kassalle. Yhden kuitin kanssa palvelusta saa täyden nopeushyödyn pikakassalla. Pikakassoilla tulee kuitenkin huomioida samat asiat kuin muutenkin pikakassoilla: punalaputettuja tuotteiden tai ikärajallisten tuotteiden (kuten alkoholi) kohdalla asiakkaan tulee pyytää myyjä paikalle.
Muissa maissa ostoksensa itse skannaaville asiakkaille on erillisiä pikakassoja. Onko Prismoissa?
Pikakassa-alueella Kerää ja skannaa asiakas voi halutessaan asioida millä tahansa vapaalla pikakassalla. Pyrimme pikakassa-alueen asiakasopastein ohjaamaan Kerää ja skannaa -asiakkaita sopiville pikakassoille, jotka sopivat mahdollisimman hyvin ostoskärryjä käyttäville, sillä valtaosa palvelun käyttäjistä tekee isoja ostoksia. Joissakin Prismoissa palvelua varten on nimetty erilliset Kerää ja skannaa -pikakassat.
Miten varmistatte, että asiakkaat todella skannaavat kaikki ostoksensa eivätkä livauta kassiin maksamattomia tuotteita?
Luotamme asiakkaisiin. Palvelun käyttöpaikoissa ei ole havaittu selittämättömän hävikin kasvua. Osana palvelun laadun varmistamista palveluun kuuluu asiakkaiden tuotteiden osittainen ja kokonainen uusintaskannaus. Uusintaskannauksessa myyjä siis skannaa joko kaikki tai osan asiakkaan jo skannaamista ja keräämistä tuotteista. Jokainen palvelua käyttävä asiakas pääsee uusintaskannattavaksi jossakin vaiheessa palvelua.
Miksi juuri minun ostokseni uusintaskannattiin – epäilikö myyjä vilppiä?
Jokainen palvelua käyttävä asiakas pääsee uusintaskannattavaksi jossakin vaiheessa palvelua.Osana palvelun laadun varmistamista palveluun kuuluu asiakkaiden tuotteiden osittainen ja kokonainen uusintaskannaus. Uusintaskannauksessa myyjä siis skannaa joko kaikki tai osan asiakkaan jo skannaamista ja keräämistä tuotteista. Myyjä ei tee itse päätöstä siitä, kenen ostokset uusintaskannataan, vaan käsiskannerijärjestelmä valikoi asiakkaat niin, ettei esimerkiksi samalle asiakkaalle tule jatkuvasti uusintaskannauksia.
Tekeekö asiakas tässä nyt myyjän työn ja loppuuko myyjältä työt?
Haluamme tarjota asiakkaille erilaisia vaihtoehtoisia tapoja helpottamaan ostokokemusta esimerkiksi tämän palvelun ja vaikkapa verkkokaupan kautta. Uudenlaiset digitaaliset palvelut tuovat myös uusia ulottuvuuksia myymälähenkilökunnan työhön muun muassa asiakkaiden opastamisen ja uusintaskannausten muodossa.
Viranomainen kysyy, onko Kerää ja skannaa -palvelusta tehty omavalvontailmoitus?
Palvelun osalta pitäisi riittää, että siitä on tehty kirjaus myymälän omavalvontasuunnitelmaan. Mahdollisiin viranomaiskyselyihin katsotaan vastaus tapauskohtaisesti yhdessä SOK:n kanssa.
11.10.2024 | Edut ja tapahtumat
11.10.2024 | Asiakasomistajuus | Edut ja tapahtumat
08.10.2024 | Asiakasomistajuus | Edut ja tapahtumat