30.03.2017
S-ryhmän ketjut menestyivät jälleen hienosti Pohjoismaiden laajimmassa kestävän kehityksen brändivertailussa Sustainable Brand Indexissä. Suomalaiskuluttajat arvioivat S-marketin, S-Pankin ja Sokos Hotellit vastuullisimmiksi toimijoiksi omissa kategorioissaan. Todellinen yllättäjä oli S-ryhmän päivittäistavarakaupan oma Kotimaista-merkki, joka nousi kokonaislistauksessa Valion jälkeen Suomen toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi.
Brändit arvioitiin listauksessa maittain. Suomalaiskuluttajien mielestä S-market oli Suomen vastuullisin ruokakauppa. S-Pankki voitti pankkien ja Sokos Hotellit hotellien sarjan. ABC ja Sokos olivat toiseksi parhaita omissa sarjoissaan.
Kun kaikki tutkitut toimialat niputettiin yhteen, Kotimaista-tuotesarja arvioitiin toiseksi ja S-market kolmanneksi vastuullisimmaksi suomalaiseksi brändiksi. Myös Prisma ylsi kymmenen kärkeen, sen sijoitus oli yhdeksäs.
Vuosittain Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa tehtävässä Sustainable Brand Index -tutkimuksessa lähes 30 000 kuluttajaa arvioi yli 750 brändiä muun muassa sen mukaan, kuinka vastuullisina he brändejä pitävät. Jokaista brändiä on arvioinut vähintään 1 000 yli 16-vuotiasta henkilöä. Suomesta arvioinnissa oli mukana noin 140 brändiä.
Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkina-aseman, liikevaihdon, markkinaosuuden sekä yleisen bränditietoisuuden perusteella. Kysely pohjautuu sosiaalisen vastuun ja ympäristövastuun osalta YK:n Global Compact -aloitteen 10 periaatteeseen.
Lue lisää Sustainable Brand Index -tutkimuksesta.
03.12.2024 | Paikallisia uutisia | Vastuullisuus
03.12.2024 | Edut ja tapahtumat
03.12.2024 | Asiakasomistajuus | Edut ja tapahtumat