S-ryhmä paransi ruokakaupan lähipalveluja


27.03.2013

S-ryhmän tehtävänä on taata asiakkailleen edullinen ostoskori ja kattavat ruokakaupan palvelut.

Nielsenin Päivittäistavarakaupan myymälärekisterin mukaan S-ryhmän markkinaosuus vuonna 2012 oli 45,6 prosenttia. Kasvua on edelliseen vuoteen 0,4 prosenttiyksikköä.

S-ryhmä on viimeisten vuosien aikana laajentanut myymäläverkostoaan voimakkaasti, mikä näkyy markkinaosuuden kasvussa.

– Suomalaisena kuluttajaosuuskuntana meidän tärkein tavoitteemme on taata asiakkaillemme edullinen ostoskori ja kattava ruokakaupan palveluverkosto, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto toteaa.

Sale- ja Alepa-ketjut kasvattivat S-ryhmän ketjuista myyntiään eniten. Alle 400 neliön myymälöiden aukioloaikojen vapautumisen ansiosta S-ryhmä on pystynyt vastaamaan yhä paremmin asiakkaidensa tarpeisiin varsinkin kaupunkien lähiöissä, joissa on ollut tarve päivittäistavarakaupan edullisille palveluille. Merkittävin osuus S-ryhmän markkinaosuuden kasvusta tulikin pienmyymälöistä ja niiden pidentyneistä aukioloajoista.

S-market- ja Prisma-ketjut pitivät asemansa ja menestyivät odotusten mukaisesti.

– Asiakkaiden tarpeet ja toiveet ovat nykyään hyvin erilaisia. Jollekin mieluisin ostospaikka on iso hypermarket, kun taas toinen tykkää asioida pienessä myymälässä. Kuitenkin useimmat asiakkaat asioivat omien tarpeidensa mukaan viikon aikana eri ketjujen myymälöissä. Meille on tärkeää vastata asiakasomistajien yhä enemmän erilaistuviin tarpeisiin.