Tulevaisuuden hotelliaamiainen syntyy asiakkaiden toiveista


16.03.2017

Sokos Hotels -ketjussa kehitetään uudenlaisia, vaihtoehtoisia aamiaismalleja asiakkaiden ja henkilöstön kanssa palvelumuotoilun keinoin. Kevään aikana asiakkaat pääsevät testaamaan neljää erityyppistä aamiaista neljässä Sokos Hotellissa.

Sokos Hotelleissa yöpyy vuosittain lähes 2,5 miljoonaa vierasta, jotka ovat pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä hotellien aamiaistarjontaan. Osa asiakkaista kuitenkin toivoo hotelliaamiaiselle ”jotain uutta”.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme entistä paremman aamiaiskokemuksen ja uudenlaisia asiakkaiden odotusten mukaisia vaihtoehtoja. Asiakkaiden toiveiden kokonaisvaltaisessa kartoituksessa otimme avuksi palvelumuotoilun keinot yhteistyössä Haaga-Helian ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa, konseptipäällikkö Janina Nurmela SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta taustoittaa viime syksynä käynnistynyttä kehitystyötä.

Sokos Hotellien asiakkaat ovat osallistuneet kehitystyöhön esimerkiksi verkkokyselyjen kautta ja työpajoissa, joissa he ovat tuoneet esille parannusehdotuksiaan ja ajatuksiaan tulevaisuuden hotelliaamiaisesta.  

– Syyskauden kehitystyön annista syntyi kaikkiaan neljä erilaista aamiaismallia, joita testataan nyt kevään aikana. Ideana on, että voimme tehdä malleihin muutoksia joustavasti saman tien asiakkaiden palautteiden ja henkilöstön oivallusten perusteella.

Meet the Cook Albertissa

Helsingissä Original Sokos Hotel Albertissa testataan uudenlaista Meet the Cook -aamiaista.

– Asiakas voi tilata kokilta esimerkiksi munakkaan toivomillaan täytteillä, munakokkelin tai vaikkapa paistetun munan – juuri haluamallaan tavalla. Meet the Cookin juju on asiakkaan ja kokin kohtaamisessa, Janina Nurmela kuvailee.

Asiakaspalautteiden perusteella kokki on tuonut aamiaissaliin mukavaa pöhinää. Kevään aikana kokkauspisteellä kokeillaan myös muita lämpimiä vaihtoehtoja ja esimerkiksi smoothieita.

Villassa Grab and go

Tampereella Original Sokos Hotel Villan aulatilassa voi nauttia nyt helpon ja nopean aamiaisen omatoimisesti – tai ottaa aamiaisen mukaansa. Grab and go -aamiainen on räätälöity erityisesti kiireisen työmatkustajan tarpeisiin.

– Asiakas voi valita vitriinin tuotevalikoimasta haluamansa aamiaiskokonaisuuden. Tarjolla on suolaista ja makeaa: esimerkiksi leipää, smoothieita, puuroa, juomia ja paikallisena erikoisuutena mustaamakkaraa. Haluamme tarjota nopean, terveellisen ja monipuolisen vaihtoehdon. Halutessaan Villan asiakkaat voivat jatkossakin käydä vieressä sijaitsevan Solo Sokos Hotel Torni Tampereen aamiaisella, Janina Nurmela kuvailee.

Vuokatissa vähän häävimmin

Kajaanissa Break Sokos Hotel Vuokatti tarjoilee normaalin aamiaisbuffetinsa lisäksi Ravintola Kipossa ”vähän häävimmän aamiaisen” kuutena aamuna kevään aikana. Kipossa aamiainen nautitaan kaikessa rauhassa omaan pöytään tarjoiltuna.

Viikonlopun hemmotteluhetkiin suunnitellun aamiaisen voi varata etukäteen ja se maksaa hotelliasiakkaille 15 euroa.

– Tässä aamiaisessa on ripaus luksusta! Aamiainen alkaa kuohuvalla ja paikallisista herkuista kootulla lautasella. Kahvi ja tee tarjoillaan aina pöytään, samoin asiakkaan valitsema lämmin annoskokonaisuus. Aamiaisen kruunaa jälkiruokabuffet, Nurmela esittelee.

Kaarlessa Buffet 2.0

Kokkolassa Original Sokos Hotel Kaarlessa protoilemaan päästään aamiaistilan uudistuksen jälkeen huhtikuun alussa.

– Kaarlessa kokeilemme nykyisen buffetaamiaisen tulevaisuusversiota 2.0, jossa yhdistyvät kaikki asiakkaidemme esiin nostamat kokemuksellisuuden elementit: kiireettömyys, paikallisuus, huomiointi, moniaistisuus ja elämyksellisyys. Mietimme myös buffetin tuotevalikoiman uusiksi, Janina Nurmela summaa.

Asiakkaiden ääni ratkaisee

Aamiaismallit elävät asiakkailta ja henkilöstöltä saadun palautteen mukaisesti kevään aikana. Kesäkuussa kaikki kokemukset kootaan ja analysoidaan huolella.

– Jos kevään kokeilut onnistuvat hyvin, niitä voidaan jatkaa kyseisissä hotelleissa jo kesällä. Uusia aamiaismalleja otetaan laajemmin käyttöön aikaisintaan vuoden 2018 aikana. Se on jo nyt selvää, että jatkuva kehittämistyö yhdessä asiakkaiden kanssa on tullut hotelleihimme jäädäkseen, Nurmela toteaa.

 

Lisätietoja:

Janina Nurmela, konseptipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 010 76 82878, janina.nurmela@sok.fi