Tungosta Prisman pormestariksi


29.01.2013

Foursquare-villitys leviää kuin virus Helsingin ennakkoluulottomilta hipstereiltä meidän tavallisten S-Etukortin kuluttajien käyttöön. Siihen ainakin S-ryhmä uskoo.

Ei yksin komea titteli, vaan ihailevat ja kateelliset kaverit. Kuka ei haluaisi olla Suomen suurimman Prisman pormestari? Moni haluaa. Ja vielä useampi, jos tietäsi, miten.

Vaikka ei siitä vitjoja kaulaan saa, eikä kultareunaista S-Etukorttia. Jotain siinä kuitenkin on.

Muutaman helsinkiläisen trendinhaistelijan takia ei nimittäin kannata avata virallisesti yli 3 000 toimipaikkaa foursquaressa. Joka ikiselle osoitteelle omaansa.

Mutta kun kaksi miljoonaa osuuskaupan asiakasomistajaa oppii joka kerta S-ryhmän kahvilan, ravintolan, hotellin tai myymälänkynnyksen yli astuessaan kirjautumaan sisään myös foursquareen, niin…

Mikä foursquare on?

Niin mitä sitten? Tässä vaiheessa on hyvä vihjata, mikä foursquare on.

Se on älypuhelimeen asennettava paikannusta hyödyntävä palvelu: sovellus. Käyttäjä kirjautuu (Sign in) sisään esimerkiksi kahvilaan, joka löytyy palvelun listalta. Sama sisäänkäynti tapahtuu myös ns. reaalimaailmassa eli fyysisesti.

Kirjautumisen näkevät myös muut foursquare-käyttäjät. Kirjautuja kerää toimipaikassa pisteitä ja nauttii jonkun edun – ehkä. Tästä voi olla poikkeuksia.

S-ryhmän idea on tarjota foursquaren kautta asiakasomistajilleen ja asiakkailleen uusi kanava vaikuttaa ja olla yhteyksissä keskenään ja toimipaikan väen kanssa.
Palvelun sivuilla voi heittää hyvästä paikasta vinkin muille. Joku saattaa moittiakin: palvelua, valikoimaa… Se on pelin henki.

Erityiskohtelua kirjautujille

Kirjautujia on tapana pitää hyvänä. Voit saada Check-inSpecialin. Esimerkiksi suklaakonvehdin kaupan päälle ostoksesta Coffee Housessa. Tai MayorSpecialin, jos olet pormestari.

Monet S-ryhmän toimipaikat tarjoavat erityiskohtelua kaikille foursquare-kirjautujille.

Mutta kuinka Prisman foursquare-pormestariksi pyritään? Ei tarvitse pyrkiä ollenkaan, vaan äänestää itseään jaloillaan.

Juoni on sama kuin S-ryhmän Bonusten hankinnassa: uskollisuus omalle kaupparyhmälle palkitaan. Mitä tiuhemmin kirjaudut foursquaressa samaan paikkaan, sitä todennäköisemmin nautit pian paikan pormestariudesta.

Mitä mieltä olet, ovatko foursquare ja muut paikkatietoon perustuvat palvelut ohimenevä trendi vai pysyvä vaihe elämässämme, jossa elämme yhtä aikaa ainakin kahta elämää: reaalista ja digitaalista?