10.07.2017
S-ryhmä sitoutuu tuomaan kauppojen hyllyille enemmän terveellisiä vaihtoehtoja lapsille. Kaupparyhmä sitoutuu myös normeja tiukempiin rajauksiin lihantuotannon antibioottirajoissa. Muun muassa nämä avaukset käyvät ilmi S-ryhmän Ruokamanifestista, joka julkaistiin Porin SuomiAreenassa.
– Uskomme, että Suomesta voi tulla maailman kekseliäin ja kiinnostavin ruokamaa. Siihen tarvitaan koko ruokaketjun yhteistä voimaa. Tarvitaan avointa, eteenpäin katsovaa keskustelua ja konkreettisia, vaikuttavia tekoja. Ruokamanifesti kutsuu koko ruokaketjun tekemään yhdessä töitä tämän tavoitteen eteen, toteaa SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.
– Nyt on aika ajatella isosti, haastaa itsensä ja muut. Ruokamanifestissa linjataan erittäin kunnianhimoisia tavoitteita. S-ryhmä sitoutuu omalta osaltaan tekoihin, jotka eivät ole helppoja ja joihin emme pysty yksin, kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta summaa.
Ruokamanifestissa S-ryhmä listaa tekoja, joihin se ryhtyy välittömästi. Tässä esimerkkinä kolme:
Vähemmän antibiootteja
Antibiooteille vastustuskykyisten bakteerikantojen kehittyminen on maailmanlaajuinen ongelma. Suomessa ja Pohjoismaissa antibioottien tarpeeton käyttö lihantuotannossa ei ole ongelma. Muualla tilanne ei kuitenkaan ole yhtä hyvä. S-ryhmä edellyttääkin jatkossa kaikilta sen omia merkkejä valmistavilta, ulkomaista lihaa käyttäviltä tavarantoimittajilta sitoutumista antibioottien käyttöön liittyviin S-ryhmän hyvän käytännön ohjeisiin ja vaatimuksiin.
– Käymme toimitusketjumme läpi vuoden 2018 loppuun mennessä. Mahdolliset muutokset valikoimiin tehdään tämän selvitysprosessin perusteella, suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta linjaa.
Lisää terveellisiä vaihtoehtoja lapsille
Lapsuusajan ravitsemustottumukset viitoittavat tietä koko myöhemmän elämän ruokavalinnoille. Kauppojen valikoimissa on liian vähän terveellisiä ja herkullisia lapsille suunnattuja vaihtoehtoja.
– Kutsumme heti syksyllä suomalaisen elintarviketeollisuuden mukaan foorumiin, jossa pannaan vauhtia siihen, että kauppojemme hyllyille saadaan lisää terveellisiä, lapsille suunnattuja ruokatuotteita, Ilkka Alarotu innostaa.
Suomesta maailman kekseliäin ruokamaa – Hehku starttaa
Hyvän ruokatuoteidean kaupallistaminen voi olla pitkä ja hankala polku. Siksi S-ryhmä käynnistää keväällä 2018 start-up -foorumi Hehkun, jonka tavoitteena on vauhdittaa kiinnostavien ruokaideoiden matkaa ideasta kaupan hyllylle.
– Autamme ja sparraamme yhdessä alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa kiinnostavimmat ideat kaupalliseen menestykseen, Ilkka Alarotu visioi.
Ruokamanifesti on syntynyt yhdessä
Ruokamanifesti on yhteisen tekemisen tulosta ja se on syntynyt vaiheittain. Sen muodostuminen sai alkunsa toukokuussa 2016 Finlandia-talon Suuresta ruokakeskustelusta.
Maaliskuussa 2017 järjestettiin ajatushautomo, jossa noin sata ruoka-alan asiantuntijaa ja vaikuttajaa linjasivat teesejä suomalaisen ruoan tulevaisuudelle. Syntyneitä teemoja koeponnistettiin S-ryhmän asiakkailla ja henkilöstöllä: vastauksia toukokuiseen kyselyyn saatiin yli 8000.
– Ruokamanifesti on tehty yhdessä ja yhdessä se myös toteutetaan, pääjohtaja Taavi Heikkilä summaa.
11.10.2024 | Asiakasomistajuus | Edut ja tapahtumat
08.10.2024 | Asiakasomistajuus | Edut ja tapahtumat
03.10.2024 | Edut ja tapahtumat