Vapautuneet aukioloajat nostivat S-ryhmän myyntiä


13.04.2016

Vapautuneet aukioloajat ja ruoan hintojen halpuuttaminen nostivat S-ryhmän tammi–maaliskuun kokonaismyyntiä. Veroton vähittäismyynti kasvoi 1,8 prosenttia ja oli 2 511 miljoonaa euroa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti Suomessa oli 1 579 miljoona euroa. Myynti kasvoi 4,4 prosenttia. Joustavammat aukiolot ja halvemmat hinnat ovat saaneet erinomaisen vastaanoton marketeissa.

– Halpuuttamisen pitkän tähtäimen vaikutukset näkyvät jo nyt. Kasvaneet asiakasmäärät ja myyntivolyymit sekä pidemmät aukioloajat ovat kääntäneet myös euromääräisen myyntimme nousuun. Arvioimme, että päivittäistavarakaupan markkinaosuutemme on jatkanut nousuaan alkuvuoden aikana, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kertoo.

S-ryhmän suurimman liiketoiminta-alueen, marketkaupan, myynti oli kokonaisuudessaan 1 791 miljoona euroa. Myynti kasvoi 3,6 prosenttia. Myöhemmät sulkemisajat ja pitkät pyhät ovat tuoneet monille lisää aikaa rauhalliseen ostostentekoon.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myynti oli tammi–maaliskuussa 336 miljoonaa euroa, jossa oli laskua 2,4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myynnin lasku selittyy polttonesteiden edelleen laskeneilla maailmanmarkkinahinnoilla. Lisäksi vapautuneet aukioloajat ovat laskeneet hieman ABC:n marketkaupan myyntiä.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 179 miljoonaa euroa. Pienemmän toimipaikkaverkoston myötä myynti laski 2,7 prosenttia, mutta vertailukelpoinen myynti ylsi edellisvuoden tasolle. Etenkin isojen markettien yhteydessä sijaitsevat nopean syömisen toimipaikat nostivat myyntiä pidempien aukioloaikojen ansiosta. 

Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan alkuvuosi alkoi vaihtelevasti. Tammi–maaliskuun myynti laski 9,2 prosenttia ja oli 64 miljoonaa euroa. Maalis-huhtikuun vaihteessa järjestetty 3+1 Päivää -kampanja oli kuitenkin historian menestyksekkäin.

Kuluvan vuoden myynnin kehitystä seurataan S-ryhmässä mielenkiinnolla.

– Jatkamme aukioloaikojen testaamista ja tarkkailemme, miten ne vaikuttavat myynteihimme myös jatkossa.  Joustavien aukioloaikojen menestys on todistanut sen, että kaupan alan sääntelyn purkaminen kannattaa, pääjohtaja Heikkilä painottaa.