Asiakaslehtemme Eekoo Tänään 2/2022 on nyt julkaistu. Lehti sekä Eekoon vuoden 2023 seinäkalenteri jaetaan yhteispostituksena kaikille Eekoon toimialueella asuville Eekoon asiakasomistajille marraskuun loppupuolella.

Eekoo Tänään numero 2/2022 esittelee otteita 115-vuotiaan osuuskaupan historiasta sekä tunnelmia juhlavuoden tapahtumista. Valmistaudumme jälleen joulukauppaan ja kerromme oman osuuskauppasi vastuullisuusteoista. Esittelemme hotelli Lappeen uudistusta ja kerromme asiakasomistajiemme muistoja ja tarinoita Eekoosta. Lehteen voit tutustua myös diginä osoitteessa Lukusali 24/7 | Eekoo | Eekoo Tänään

Etelä-Karjalan Osuuskauppa muistaa tänäkin vuonna asiakasomistajiaan suositulla seinäkalenterilla. Seinäkalenteri jaetaan yli 50 000 kotitalouteen. Eekoon vuoden 2023 seinäkalenteri on kuvitettu asiakasomistajien lähettämillä kuvilla. Kaikkien kuvan lähettäneiden kesken arvottiin kolme kappaletta S-ryhmän 100 euron lahjakorttia, ja lahjakortit on toimitettu voittajille. Kalenteriin valittujen kuvien ottajat palkittiin tuotelahjalla. Vuoden 2024 kalenteriin voi lähettää kuvia jo nyt, ohjeet osoitteessa Eekoon seinäkalenteri 2024 – Eekoo

Kiitos kaikille osallistuneille ja mukavaa joulun odotusta!

Asiakaslehtemme Eekoo Tänään 1/2022 on nyt julkaistu. Lehdessä ajankohtaiset kuulumiset eri toimialoiltamme sekä kesään valmistautumisen tunnelmia. Eekoo Tänään 1/2022 jaetaan kaikkiin Eekoon toimialueen asiakasomistajatalouksiin toukokuun loppupuolella. Lehteen voit tutustua myös diginä: EEKOO TÄNÄÄN-lukusalissa

Eekoon edustajiston vaalin ehdokasasettelu on käynnissä nyt 17.1.-11.2.2022! Näin sinulle tarjoutuu tilaisuus osallistua, vaikuttaa ja ottaa kantaa.

Mistä on kyse?

Etelä-Karjalan Osuuskaupalla on 60-jäseninen edustajisto, jonka osuuskaupan jäsenet valitsevat keskuudestaan äänestämällä neljän vuoden välein. Seuraava vaali järjestetään keväällä 2022. Edustajiston jäsenet osallistuvat yhteiseen päätöksentekoon, pääsevät vaikuttamaan oman alueensa asioihin ja saavat tietoa uusista kehityshankkeista. He myös välittävät muiden asiakasomistajien odotuksia, toiveita ja tarpeita osuuskaupan suuntaan.

Jotta edustajistoon saataisiin kaikkia yli 68 000 Eekoon asiakasomistajia mahdollisimman kattavasti edustava kokoonpano, ehdokkaiksi tarvitaan eri ikäisiä, erilaisissa ammateissa toimivia ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia asiakasomistajia.

Mitä edustajisto tekee?

Edustajiston tehtävänä on toimia viestinviejänä osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia siitä, että omistajien ideat ja toiveet tulevat kuulluksi. Sääntöjen mukaisia tehtäviä ovat esimerkiksi tilinpäätöksen vahvistaminen, ylijäämänpalautuksesta päättäminen sekä hallintoneuvoston nimeäminen. Edustajisto kokoontuu sääntömääräisiin kokouksiin kaksi kertaa vuodessa. Niiden lisäksi järjestetään kerran vuodessa vapaamuotoisempi aluetapaaminen.

Kuka voi asettua ehdolle?

Sinun ei tarvitse olla poliitikko tai muu yhteiskunnallinen vaikuttaja ryhtyäksesi ehdolle Etelä-Karjalan Osuuskaupan edustajistoon! Parhaimpia ehdokkaita ovat osuuskaupan palveluja aktiivisesti käyttävät ja niiden kehittämisestä aidosti kiinnostuneet asiakasomistajat. Voit asettua ehdolle oman asuinpaikkakuntasi vaalialueella, kun:

• olet Eekoon asiakasomistaja (talouden rinnakkaisjäsen ei voi olla ehdokkaana).
• 100 euron osuusmaksusi on kokonaan maksettu vuoden 2021 loppuun mennessä.
• olet täyttänyt 18 vuotta vaalin alkuun mennessä.
• asut Eekoon toimialueella.
Ehdokkuuttasi varten tarvitset asiamiehiksesi vähintään kolme äänioikeutettua kannattajaa, jotka käytännössä aloittavat ehdokasasettelun.

Ehdokasasettelun aika on 17.1.–11.2.2022.
Tarkemmat ohjeet

Näköalapaikka kotikulmien Ässään – tutustu Eevan tarinaan Eekoon edustajiston jäsenenä!

Eekoon edustajiston vaalin ehdokasasettelu on käsillä pian vuodenvaihteen jälkeen. Näin sinulle tarjoutuu tilaisuus osallistua, vaikuttaa ja ottaa kantaa.

Mistä on kyse?

Etelä-Karjalan Osuuskaupalla on 60-jäseninen edustajisto, jonka osuuskaupan jäsenet valitsevat keskuudestaan äänestämällä neljän vuoden välein. Seuraava vaali järjestetään keväällä 2022. Edustajiston jäsenet osallistuvat yhteiseen päätöksentekoon, pääsevät vaikuttamaan oman alueensa asioihin ja saavat tietoa uusista kehityshankkeista. He myös välittävät muiden asiakasomistajien odotuksia, toiveita ja tarpeita osuuskaupan suuntaan.

Jotta edustajistoon saataisiin kaikkia yli 68 000 Eekoon asiakasomistajia mahdollisimman kattavasti edustava kokoonpano, ehdokkaiksi tarvitaan eri ikäisiä, erilaisissa ammateissa toimivia ja erilaisissa elämäntilanteissa olevia asiakasomistajia.

Mitä edustajisto tekee?

Edustajiston tehtävänä on toimia viestinviejänä osuuskaupan johdon suuntaan ja huolehtia siitä, että omistajien ideat ja toiveet tulevat kuulluksi. Sääntöjen mukaisia tehtäviä ovat esimerkiksi tilinpäätöksen vahvistaminen, ylijäämänpalautuksesta päättäminen sekä hallintoneuvoston nimeäminen. Edustajisto kokoontuu sääntömääräisiin kokouksiin kaksi kertaa vuodessa. Niiden lisäksi järjestetään kerran vuodessa vapaamuotoisempi aluetapaaminen.

Kuka voi asettua ehdolle?

Sinun ei tarvitse olla poliitikko tai muu yhteiskunnallinen vaikuttaja ryhtyäksesi ehdolle Etelä-Karjalan Osuuskaupan edustajistoon! Parhaimpia ehdokkaita ovat osuuskaupan palveluja aktiivisesti käyttävät ja niiden kehittämisestä aidosti kiinnostuneet asiakasomistajat. Voit asettua ehdolle oman asuinpaikkakuntasi vaalialueella, kun:

• olet Eekoon asiakasomistaja (talouden rinnakkaisjäsen ei voi olla ehdokkaana).
• 100 euron osuusmaksusi on kokonaan maksettu vuoden 2021 loppuun mennessä.
• olet täyttänyt 18 vuotta vaalin alkuun mennessä.
• asut Eekoon toimialueella.
Ehdokkuuttasi varten tarvitset asiamiehiksesi vähintään kolme äänioikeutettua kannattajaa, jotka käytännössä aloittavat ehdokasasettelun.

Jos et vielä ole itse Eekoon asiakasomistaja, toimi nopeasti ja LIITY NYT vuoden 2021 loppuun mennessä. Kun sijoitat 100 € eli maksat täyden osuusmaksun, Bonus alkaa kertyä heti ja lisäksi saat huikeat liittymisedut: 150€ S-ryhmän lahjakortteina! Vaihtoehtoisesti voit piipahtaa kauppareissun lomassa Asiakasomistajapalvelu ja S-Pankki -pisteellä liittymässä ja kuulemassa lisää Eekoon omistajuudesta.

Ehdokasasettelun aika on 17.1.–11.2.2022.
Tarkemmat ohjeet

Näköalapaikka kotikulmien Ässään – tutustu Eevan tarinaan Eekoon edustajiston jäsenenä!

Elämänmakuisia kohtaamisia – uutta buustia asiakasomistajien palveluun ja etujen tuottamiseen

– Haluamme parantaa Eekoossa asioinnin hyötyjä ja kokemuksia. Omistajiemme edun tulee ohjata kaikkia tekemisiämme, Etelä-Karjalan Osuuskaupan toimitusjohtaja Juha Riikola linjaa.

Eekoo haluaa tarjota ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta osuuskaupasta

– Tämä on meidän visiomme, tulevaisuuden näkemys siitä, mitä haluamme olla. Meidän pitää olla jatkuvasti hereillä, koska erilaiset muutosvoimat jylläävät jatkuvasti ympärillämme. Kilpailutilanteet muuttuvat, toimintaympäristö elää ja lainsäädäntöä uudistetaan. Kaikki nämä ulkoiset tekijät vaikuttavat toimintaamme ja edellyttävät välillä ketteriäkin peliliikkeitä, kuten koronapandemian aikana on nähty ja opittu, Juha Riikola toteaa.
Aiemmin tänä vuonna päivitetyssä Eekoon strategiassa marketkauppa on linjattu osuuskaupan selkeäksi päätoimialaksi. Prismat, S-marketit ja Salet ovat asiakasomistajien tärkeimmät ja eniten käyttämät palvelut, joten ne on pidettävä erityisen hyvässä kunnossa ja kilpailukykyisenä.
– Pyrimme viimeiseen saakka turvaamaan ruokakaupan palvelut ympäri toimialuettamme. Vakituinen väki monissa kunnissa ja taajamissa vähenee, mutta onneksi vapaa-ajan asukkaiden runsas määrä ja vilkas kesäkauppa pitää monia maaseutukauppojamme pystyssä.

Oikeita asioita asiakkaan hyväksi
Juha korostaa, että osuuskaupan toiminnan keskiössä on aina asiakasomistaja. Omistajan asema on kristallinkirkas.
– Toimintamme ainoa tarkoitus on palvelujen ja etujen tuottaminen omistajillemme. Siksi kaiken tekemisemme pitää tähdätä siihen, että omistajamme kokevat palvelut kannatettaviksi, tärkeiksi ja hyödyllisiksi, toki ajoittain myös elämyksiä tuottaviksi.
Asiakashyödyn ja -kokemuksen parantamiseen tähtäävistä asioista tärkein on edullisimman ostoskorin ja kilpailukykyisten hintojen varmistaminen. Keskeistä on myös omistajien kanssa käytävän vuoropuhelun monipuolistaminen sekä asiakaspalautteiden ja asiakastyytyväisyystutkimusten tulosten käyttäminen johtamisen välineenä.

Hymyilevä palvelu yhdistää
Juha Riikola lupaa, että Eekoo on aina asiakkaan puolella.
– Esimerkiksi reklamaatiot hoidetaan nopeasti ongelma ratkaisten, eikä asiakasta ohjata ottamaan yhteyttä tuotteen valmistajaan tai maahantuojaan.
Positiivisten asiointikokemusten takaamiseksi EeKoossa on kevään ja kesän mittaan kirjoitettu asiakaslupaukset, jotka ovat näkyvillä paikoilla esillä kaikissa toimipaikoissa. Lupaukset vaihtelevat ketjuittain ja toimipaikoittain, mutta niissä on myös yhteistä sisältöä.
– Ystävällinen ja hymyilevä palvelu on lähtökohta kaikissa asiakaslupauksissamme. Yhdistäviä tekijöitä ovat myös asioinnin sujuvuus ja helppous, toimitusjohtaja selvittää.

Yhdessä tekemisen kulttuuri
Asiakashyödyn ja -kokemuksen syntymisessä avainasemassa on Eekoon henkilökunta.
– Työntekijämme ovat parhaita oman työnsä asiantuntijoita, ykkösketjun osaajia. Meidän jokaiselle työntekijälle pitää antaa lupa kehittää työtään ja etsiä rohkeasti uusia, asiakaskokemusta parantavia tapoja toimia.
Juha uskoo vakaasti, että eekoolaiset ovat valmiita viemään palvelun uudelle tasolle: keskittymään entistä enemmän asiakkaaseen ja menemään häntä lähemmäksi, asiakaskohtaaminen kerrallaan.
– Olen syksyn toimipaikkakierroksilla kohdannut tähän mennessä jo satoja eekoolaisia. Olen kertonut uusista tavoitteistamme ja kysellyt, miten meidän olisi ne mahdollista saavuttaa.
Ylhäältä annettujen ohjeiden sijasta paremmin tekemisestä ja asiakaslupausten täyttämisestä parhaat tulokset tulevat, kun porukka ottaa asian omakseen.
– Työryhmäkohtaamisissa on käyty suorastaan innostunutta, uutta luovaa keskustelua. Meille on syntymässä eekoolainen flow, joka vie asioita eteenpäin ja vahvistaa meitä sekä työyhteisönä että omistajiaan palvelevana osuuskauppana.
Juha uskoo, että rakentumassa on koko osuuskaupan kattava yhdessä tekemisen kulttuuri.
– Tehdään yhdessä ja onnistutaan yhdessä. Haluamme, että jokainen eekoolainen kokee työniloa, pitää työtään merkityksellisenä ja saa nauttia laadukkaasta johtamisesta. Tarjoamme kattavia työsuhteita niitä haluaville moniosaajille. Olen sitä tyytyväisempi, mitä enemmän meillä on kokoaikaisia työntekijöitä, Juha Riikola vakuuttaa.

Kilpailukykyisiä palveluja ja etuja omistajille vastuullisesti
Strategian ohella Eekoon toiminta-ajatusta on tänä vuonna uudistettu. Aiemmin osuuskaupan olemassaolon tarkoitus on ollut kilpailukykyisten palvelujen ja etujen tuottaminen omistajille. Nyt lauseen loppuun on lisätty sana vastuullisesti.
– On itsestään selvää, että paikallisten ihmisten omistaman osuuskaupan toiminnan on oltava avointa, läpinäkyvää ja vastuullista. Meidän pitää kuitenkin syvemmin tiedostaa, että teoillamme on toimialueellamme suuri merkitys sekä avoimemmin kertoa vastuullisuusteoistamme. Olemme tehneet paljon hyvää, mutta vähintäänkin puolisalaa, Juha Riikola naurahtaa.
Yhteiskunta-, ympäristö-, henkilöstö- ja talousvastuu on nyt ensimmäisen kerran kirjattu myös EeKoon toimintaa ohjaavaan strategiaan. Muun muassa nämä näkökulmat ovat osuuskaupalle strategisesti tärkeitä:

• Edullistamme asiakasomistajiemme elämää.
• Tuomme esiin kotimaisia ja paikallisia tuotteita.
• Olemme vastuullinen ja luotettava työnantaja.
• Huolehdimme henkilöstömme hyvinvoinnista ja työkyvystä.
• Jatkamme ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita investointeja.
• Vähennämme hävikkiä ja edistämme kiertotaloutta.
• Tuotamme omistajillemme taloudellista hyötyä.
• Tuloksellinen toiminta on vastuullista yritystoimintaa.

Joululahjojen hankinta voi olla hankalaa, joskus suorastaan vaativaa. Pyysimme muutamaa eekoolaista käyttötavaroiden erikoisosaajaa antamaan apuaan lahjavalintoihin. Näillä vinkeillä pääsee pitkälle.

Kirill Niemi Lappeenrannan Prismasta innostuu heti, kun hänelle alkaa puhua joulusta.
– Vuosi huipentuu jouluun, joka on ihan ehdottoman kivaa aikaa myös töissä. Joulussa on erityistä taikaa. Vaikka kyse on vuoden kiireisimmästä kaudesta, jouluiset esillepanot, koristelut ja joululaulut luovat mahtavaa tunnelmaa, Kirill hehkuttaa.
Lahjavinkkejä mietteissään hän törmää runsauden pulaan.
– Onhan Prisma joulukauppa vailla vertaa. Meillä on niin kattava valikoima, että varmasti löytyvät kaikki lahjat saman katon alta. Itsekin ostan jokaiselle perheenjäsenelleni lahjan täältä.

Moni asiakas yllättyy
Ensimmäisen vinkkinsä Kirill hakee pienten kodinkoneiden joukosta.
– Airfryer on takuulla hyvä lahja henkilölle, joka tykkää kokkailla erilaisia terveellisiä ruokia ja kokeilla erikoisuuksia.
Ikäihmisille Kirill suosittelee puolestaan helppokäyttöistä ja suurilla näppäimillä varustettua puhelinta.
– Meillä on todella kattavasti erilaisia senioripuhelimia, joita erikoisliikkeistä ei tahdo yleensä oikein löytää.
Lisää ideoita tarttuu matkaan äly- ja urheilukellojen hyllyn äärellä.
– Moni asiakas yllättyy positiivisesti oivaltaessaan, että Prismasta Apple Watchin saa hyvin kilpailukykyisellä hinnalla. Lisäksi kannattaa huomioida, että laitteesta saa normaalien Bonusten lisäksi asiakasomistajapäivien aikaan hyvät alennuksetkin.
Entäpä mitä kivaa voisi löytyä lapsille perinteisten pehmolelujen ja Legojen ohella?
– Vuoden pelit ovat aina hyviä valintoja. Itse olisin lapsena varmasti innostunut myös Rubikin taikalaatikosta, joka sisältää 40 temppuideaa, Kirill vastaa.

Hyvinvointituotteet kysytyimpiä

Imatran Prismassa Seppo Saarits kertoo menneiden joulujen osoittaneen, että asiakkaista osalla lahjalista on ostoksille tullessa jo valmiina, kun taas toiset ovat ideoita ja vinkkejä vailla. Seppo arvelee, että tänä jouluna pukinkonttiin kääritään Playstation-pelien, bluetooth-kaiuttimien ja -kuulokkeiden sekä aktiivisuusrannekkeiden lisäksi TENS-kivunlievittäjiä sekä Wello 2-hengitysapulaitteita.
¬– Itsensä hoitamiseen, hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät tuotteet tulevat olemaan tämän joulun kysytyin tuoteryhmä. Mikä sitten nousee yksittäiseksi hittituotteeksi, se jää nähtäväksi, Seppo miettii.
Myös parin viime vuoden aikana nopeasti suosiotaan kasvattanut ulkoilu ja retkeily nostaa Outdoor-osaston tuotteet lahjalistojen kärkeen.
– Retkeilystä innostunutta ilahduttaa varmasti makuupussi, jossa pystyy nukkumaan kylmemmälläkin ilmalla. Meiltä löytyy talvimakuupusseja, jotka toimivat jopa 20 asteen pakkasessa.
Sepon työkaveri Piritta Varis kertoo lahjaostajien suosivan nykyisin selvästi aiempaa enemmän järkeviä ja tarpeellisia tavaroita.
– Ihmisten ympäristötietoisuuden lisäännyttyä ei haluta ostaa mitään turhaa. Lakanat, pyyhkeet ja astiat eivät ehkä ole kovin yllätyksellisiä, mutta ne ovat kodin osastomme ostetuimpia lahjoja, Piritta kertoo.

Lahjapakkausten valikoimat parhaimmillaan
Lahjaideoiden metsästys jatkuu Imatran Emotioniin, jossa tonttujen apurina asiakkaita palveleva Heli Pellinen muistuttaa joulun upeista tuotepakkauksista.
– Joulun lahjapakkausvalikoimat ovat marras-joulukuun vaihteen tietämillä parhaimmillaan. Tuoksu-, ihonhoito- ja värikosmetiikkapakkauksista löytyy laajasti hintahaitaria edullisista vaihtoehdoista hinnakkaisiin huippumerkkeihin, sekä naisille että miehille.
Yksittäisistä tuotteista Heli valikoi äidille 50 + tai mummille sopivaksi lahjaksi Biothermin kiinteyttävän ja kosteuttavan päivävoiteen.
– Nuoret tykkäävät puolestaan tuoksupakkauksista. Mainio valinta on esimerkiksi Lancômen Idôle, jota on helppo suositella silloin, jos lahjan saajan mieltymykset eivät ole kovin tarkasti tiedossa.

Eekoon kaupoista löytyy tuotteita yhteensä 18 paikalliselta leipomolta.
– Osuuskauppa on meille tavattoman tärkeä asiakas. 50 prosenttia liikevaihdostamme tulee sieltä, Parikkalan Pika-Pullan toisen polven leipomoyrittäjä Jouni Heltimoinen kuvailee kumppanuuden merkitystä.

Yli puoli vuosisataa sitten perustettu Parikkalan Pika-Pulla valmistaa erilaisia leipomotuotteita laajalla repertuaarilla, tummista ja vaaleista leivistä piirakoihin, pasteijoihin, pulliin ja viinereihin.
– Meillä on hyvin monipuolinen valikoima. Ykköstuotteemme on riisipiirakka, jota valmistamme vuodessa noin viisi miljoonaa kappaletta, toisen polven leipomoyrittäjä Jouni Heltimoinen kuvailee.
– Teemme paljon käsityötä ja käytämme vain hyviä ja aitoja raaka-aineita. Reseptit ovat alusta alkaen olleet tarkasti varjeltuja, mutta paljastettakoon, että piirakoiden valmistuksessa on aina käytetty aitoa voita ja maitoa, hän jatkaa.

Noin 25 henkeä työllistävältä leipomolta lähtee joka arkipäivä uunituoreita herkkuja EeKoon Prismoihin sekä suurimpaan osaan S-marketeista.
– Meillä ei ole omaa myymälää, emmekä sitä tarvitse. Kun teemme laadukkaita tuotteita, voimme luottaa siihen, että osuuskauppa hoitaa niiden myymisen, Jouni hymyilee.
Hän kuvailee EeKoon kanssa tehtävää yhteistyötä todella toimivaksi.
– Se on oikeasti maailman helpointa ja suoraviivaista, kun vastapuolella ovat S-kauppojen leipäosastojen mahtavat ammattilaiset. Asioista ei tarvitse vääntää mihinkään suuntaan. Osuuskauppa ottaa meidät pienet tavarantoimittajat hienosti huomioon.

– Valmistamme kaikkiaan noin 80 eri tuotetta, kun sesonkiherkut, kuten joulutortut ja -leivät lasketaan mukaan, Jouni Heltimoinen kertoo.

Ykköstuotteena legendaarinen lihapiirakka
Yrittäjä Jani Siintovaara Kesämäen Leipomosta Lappeenrannasta on samoilla linjoilla arvioidessaan EeKoon kanssa tehtävän yhteistyön toimivuutta.
– Meillekin osuuskauppa on ollut hyvin merkittävä kumppani jo useiden vuosien ajan. Kokonaisuutta ajatellen varmaan noin puolet kaikista valmistamistamme tuotteista päätyy kuluttajille EeKoon kauppojen kautta. Yhteistyö sujuu, koska osuuskaupassa ollaan todella hyvin kartalla ja osataan tilauksia tehdessä ennakoida myyntejä yllättävänkin tarkasti. Se helpottaa meidän työtämme merkittävästi, Jani selvittää.

Kolmisenkymmentä henkeä työllistävä Kesämäen leipomo on Janin isoisän perustama yritys. Toiminta käynnistyi Lappeenrannan Kauppatorilta, jossa Kesämäen lihapiirakoita on syöty 1960-luvun puolivälistä lähtien legendaarisiksi muodostuneina vetyinä ja atomeina.
– Vain suomalaista naudanlihaa sisältävä lihapiirakka on ollut myydyin tuotteemme yli vuosikymmenten. Niitä saa torin lisäksi hyvin kattavasti EeKoon kaupoista, irtomyyntituotteina leipäosastoilta.
Prismojen, S-marketien ja Sale-myymälöiden valikoimissa on toki paljon muitakin Kesämäen tuotteita.
– Lihapiirakoiden lisäksi suosikkejamme ovat muun muassa isokokoinen ja pyöreä perunapiirakka sekä omenahilloa sisältävä viinermunkki. Ruokaleivistämme nousussa on etenkin Ohrakas-rieska ja uutuuksistamme mainion vastaanoton on saanut Ruisvuoka. Pian hyvinkin ajankohtaisista jouluherkuistamme kysytyimpiä ovat joulutortut, eli luumutaskutorttu sekä vaihtelua perinteisiin tarjoava omenapala-kaneli-tähtitorttu.

Biojätteisiin päätyvä ruoka kuormittaa turhaan sekä ympäristöä että taloutta. Siksi Eekoossa tehdään jatkuvasti töitä hävikin minimoimiseksi.

S-ruokakaupassa periaatteena on, että tuotteet myydään mahdollisimman nopeasti heti niiden saavuttua myymälään. Tuotteiden nopealla kierrolla, tilausmäärien osuvalla ennakoinnilla, asiakkaiden tarpeisiin vastaavalla valikoimilla ja jatkuvalla laadunvalvonnalla pidetään saatavuus ja laatu kunnossa, mutta myös hävikki pysyy hyväksyttävällä 1–1,5 prosentin tasolla.
Eekoon ruokakaupoissa hävikkiä seurataan tuote- ja myymäläkohtaisesti päivittäin. Asia on tärkeä paitsi ympäristön näkökulmasta, myös taloudellisesti, sillä biojäte on kaupan kallein jätejae. Kustannustehokkuus tältäkin osin varmistaa edullisen hintatason ylläpitoa.
– Meillä biojätteeseen päätyvä poisheittohävikki on yhden prosentin luokkaa, hieman yli tai alle. Eniten biojätettä kertyy myynnistä poistettavista hedelmistä ja vihanneksista, jotka eivät täytä tiukkoja laatukriteerejämme, kertoo S-market Sammonlahden päällikkö Mika Kohvakka.

Tasapainottelua saatavuuden ja hävikin välillä
Hävikin hallinnan perustana on automaattinen tilausjärjestelmä, joka vaihtaa tietoja kassajärjestelmän kanssa ja tilaa tuotteita toteutuneen menekin perusteella. Lisäksi myymälöiden henkilökunta tekee jatkuvasti esimerkiksi kampanjoihin liittyviä muutoksia tavaramääriin ja huolehtii myös paikallisten tuotteiden tilauksista.
– Kaikki määrät pyritään arvioimaan niin, että tuotteet riittävät, mutta niitä ei jää liikaa myymättä. Hyvän saatavuuden turvaaminen ja hävikin hallinta on jatkuvaa tasapainottelua, Mika kuvailee.
Jokaisessa tuoteryhmässä mietitään tarkkaan, missä vaiheessa ryhdytään alentamaan hintaa ja laittamaan tuotteisiin punaiset 30 % alennuksesta kertovat tarrat. Jotta hävikki jäisi mahdollisimman pieneksi, myymälän viimeisinä aukiolotunteita alennus tuplaantuu 60 prosenttiin.
– Punalaputtamisen rytmi on erilainen eri tuoteryhmissä riippuen tuotteiden säilyvyydestä. Esimerkiksi liha ja kala punalaputetaan joka aamu ja perusjuustot kaksi kertaa kuussa.

Elintarvikkeita myös hyväntekeväisyyteen
Mikäli valmisruokia, lihaa tai kalaa jää myymättä, tuotteet laitetaan pakastimeen odottamaan myymälän ruoka-apukumppanin noutopäivää. Pakastettujen tuotteiden lisäksi hyväntekeväisyyteen menee leipomotuotteita.
– Diakoniatyön järjestö ViaDia käy noutamassa meiltä Sammonlahdesta ruoka-apulähetyksen kaksi kertaa viikossa ja jakaa sen lahjoituksina eteenpäin, marketpäällikkö selvittää.
ViaDian lisäksi EeKoo marketeista lahjoitetaan elintarvikkeita hyväntekeväisyyteen muun muassa Lappeenrannan metodistiseurakunnan sekä Imatran helluntaiseurakunnan kautta.

Ruokaa valmistetaan menekin mukaan

Ravintoloissa hävikin vähentämisessä keskeistä on, että raaka-aineita tilataan oikea määrä ja ruokaa valmistetaan tarpeen mukaan jaksottamalla.
– Seuraamme hotellin aamiaisella hyvin tarkasti asiakkaiden määrää sekä ruoan menekkiä. Kokeillamme on hyvä näppituntuma siitä, kuinka paljon ruokaa kuluu 50 tai 200 asiakkaan aamiaisella. Aamupuuroa keitetään kulutusta vastaavasti ja pekonia paistetaan pienissä erissä, jotta sitä ei jää syömättä, kuvailee Original Sokos Hotel Lappeen aamiais- ja tilausravintolaa luotsaava Hanna Päivärinta.
Aamiaisen ruoat punnitaan ja lasketaan ennen esille laittoa sekä pöydän korjaamisen jälkeen. Hävikki kirjataan systemaattisesti.
– Haluamme pitää tarjonnan joka päivä runsaana, mutta hiljaisempina hetkinä vähennämme valmistettavan ruoan määrää ja vaihdamme tarjoiluastioita pienemmiksi. Nopeasti kuivuvat ja herkästi pilaantuvat tuotteet päätyvät aamiaisen purkamisessa hävikkiin, mutta kaikki muu pakataan ja käytetään myöhemmin, Hanna selvittää.

Suurin hävikki asiakkaiden lautasilta
Hotelliaamiaiselta syntyvä hävikki jää etenkin arkipäivisin hyvin pieneksi.
– Paljon työkseen matkustavat syövät aamuisin selvästi vähemmän ja tarkemmin kuin vapaa-ajan matkalaiset.
Aamiaishävikistä ylivoimaisesti suurin osa syntyykin viikonloppuisin ja lomakausina asiakkaiden lautasille jättämästä ruoasta.
– Green Key -hotellina yritämme jatkuvasti herätellä asiakkaitamme ajattelemaan asiaa. Hotellissa saa ja pitääkin nauttia syömisestä, mutta kannustamme ottamaan ruokaa lautasella kerralla vähemmän ja hakemaan lisää useampaankin kertaan, mikäli vatsa vetää.

ResQ toimii hyvin
Osaltaan hotellin ruokahävikkiä vähentää myös syömättä jääneen ruoan myyminen ResQ Club -mobiilisovelluksen kautta.
– Pakkaamme muun muassa pekonia, nakkeja, lihapullia ja munakokkelia rasioihin, jotka laitamme ResQ-myyntiin varsin edullisella hinnalla. Käytännössä kaikki ResQ Clubiin laitettu ruoka menee kaupaksi, Hanna Päivärinta iloitsee.
Myös ResQ:ta käyttävät asiakkaat ovat Original Sokos Hotel Lappeen tarjontaan tyytyväisiä: mobiilisovellus kertoo, että 14 % toteaa ostamansa ruoan olevan ok ja 85 % arvioi sen hyväksi.

Muksusunnuntai on nyt täällä!

Lappeenrannan Amarillo-ravintolan tämän syksyn uutuus on Muksusunnuntai.
– Tarjoamme asiakasomistajaperheillemme uudenlaisen elämyksen hyvän ruoan ja mukavan ohjelman parissa, ravintolapäällikkö Juuso Almgren lupaa.

Monessa lapsiperheessä pohditaan tähän aikaan vuodesta viikonloppuisin, mitä hauskaa yhteistä tekemistä voisi vapaapäivälle keksiä, kun taivaalta sataa vaakaräntää ja pimeys laskeutuu päivä päivältä aikaisemmin. Sunnuntaihin sopisi ainakin syöminen perheen kesken kaikessa rauhassa, mutta toisaalta olisi myös kiva viettää päivä poissa lieden ääreltä.

Hyvää ruokaa ja kivaa ohjelmaa

Ratkaisu löytyy nyt Amarillo-ravintolasta, joka omistaa sunnuntait tästedes lapsille.
– Olemme aloittaneet Lappeenrannan Amarillossa Muksusunnuntait. Toivotamme kaikki kaupungin ja koko maakunnan lapsiperheet tervetulleiksi viettämään kanssamme sunnuntaita hyvän ruoan ja mukavan ohjelman parissa, Juuso Almgren kutsuu.
Ravintolan listalta löytyy mieleistä syötävää niin lapsille kuin aikuisille. Esimerkiksi Amarillon burgerit on käsite, joka ei esittelyjä kaipaa. Klassikoista ribseillä on vankka kannattajakuntansa, samoin Texas grill steakilla, kuuluisia fajitaksia unohtamatta. Kasvissyöjien ja vegaanien toiveet on uudella ruokalistalla otettu myös aiempaa monipuolisemmin huomioon. Lasten listalla vaihtoehtoina on lohta, lihapullia, junioriburgeria sekä paneroitua broileria.
– Ruokailun kruunaa jäätelöbaari, josta odotamme todellista hittiä. Jokainen saa rakentaa jäätelöannoksensa mieleisekseen kastikkeilla ja erilaisilla koristeilla.

Lapsille discoa ja karaokea

Lasten saatua vatsansa täyteen, vanhemmat voivat jatkaa pöydän äärellä istumista kaikessa rauhassa.
– Me huolehdimme lasten viihtymisestä, ja kaiken lisäksi ihan ilmaiseksi. Meiltä löytyy värityskirjoja ja flipperiä saa pelata niin paljon kuin tahtoo, kunhan muistaa, että peliaikaa pitää antaa kaikille tasapuolisesti. Las Palmasin lasten discossa pääsee tanssahtelemaan ja onpa siellä mahdollisuus myös testata omia karaoketaitoja.

Juuso uskoo Muksusunnuntain lunastavan paikkansa lapsiperheiden sydämissä.
– Meillä ei täällä Lappeenrannassa ole ollut aikaisemmin tarjolla lapsiperheille tällaista ohjelmallista sunnuntairuokailua. Uskomme, että uusi palvelu ilahduttaa sekä lapsia että heidän vanhempiaan.